Tags

, , , , , ,

Ramai pelajar tidak menyedari bahawa asas Darab dan Bahagi sebenarnya berpaksikan operasi tambah dan tolak. Sebagai buktinya kita perhatikan contoh berikut:

a.   5 x 4 = 5 + 5 + 5 + 5  atau 4 + 4 + 4 + 4 + 4 = 20

Konsepnya, 5 ditambah sebanyak 4 kali atau 4 ditambah sebanyak 5 kali

b.  30 ÷ 6 = 5 yang juga membawa maksud 30 – 6 – 6 – 6 – 6 – 6 = 0

Konsepnya, tolak 6 secara berterusan daripada 30 hingga menjadi 0 atau berbaki kurang  daripada 6 dimana bilangan nombor yang digunakan secara berterusan adalah jawapannya manakala hasil operasi tolak(jika ada) adalah bakinya

 c.  27 ÷ 5 = 5 berbaki 2 yang digambarkan secara 27 – 5 – 5 – 5 – 5 – 5 = 2

Konsepnya, tolak 5 secara berterusan daripada 27 hingga menjadi 0 atau berbaki kurang  daripada 5 dimana bilangan nombor yang digunakan secara berterusan adalah jawapannya manakala hasil operasi tolak(jika ada) adalah bakinya

Kaedah menghafal sifir pula sememangnya ada diajarkan di sekolah masing-masing. A common style or rather an old school method is to sum up the number repeatly…for example table of 2 is in fact 2 + 2 = 4 + 2 = 6 + 2 = 8 an so on….

Or the following approach could also be considered….

Usahakan untuk nombor-nombor yang berbeza, insyaAllah you might be able to find your own interesting way in solving time table, multiplication and division….a friendly reminder though..it is always advisable for students to understand the concept rather than just plainly trying to memorise everything. Selamat mencuba….

NOTE : This article is in response to enquiry submitted by Raihanah Azmina