Tags

MENGAPA MATEMATIK ITU DITAFSIR SEBAGAI MATAPELAJARAN YANG SUSAH?

Faktor utama, adalah disebabkan oleh perasaan terlalu rendah diri atau takut terutamanya dalam menghadapi persoalan Matematik. Dalam konteks ini, Matematik dilihat sebagai satu bidang yang berupaya memperlihatkan tahap kebijaksanaan semulajadi dan kreativiti; keadaan yang dilihat boleh membezakan antara yang bijak dengan yang kurang bijak, satu situasi yang sukar diterima bukan setakat pelajar bahkan manusia sejagat. Perasaan seumpama ini didorongkan oleh pelbagai sebab, antaranya;

  • Latarbelakang keluarga dan keturunan (genetic); keluarga yang mempunyai rekod pembelajaran Matematik yang terlalu bagus sering menjadi bebanan di bahu anak –anak yang masih bersekolah. Dikalangan keluarga yang terlalu lemah dalam Matematik, ianya pula dilihat ibarat satu sumpahan yang berkekalan sampai bila-bila
  • Status matapelajaran Matematik dianggap sebagai khas untuk golongan yang bijak pandai sahaja

Faktor kedua adalah disebabkan oleh kegagalan untuk melihat persoalan Matematik dari perspektif yang lebih luas. Kebanyakan pelajar (not forgetting some parents as well) beranggapan yang Matematik boleh dipelajari dari peringkat tertentu, tanpa mengetahui yang Matematik sebenarnya adalah satu matapelajaran yang berkesinambungan. Matematik menuntut jalan penyelesaian yang pelbagai; setiap pembelajaran dari bab terdahulu sewajarnya diguna serta diterima pakai untuk bab-bab yang seterusnya. Bahkan asas pembelajaran diperingkat sekolah rendah pun masih digunakan untuk peringkat yang lebih tinggi. Sebagai contohnya; Pecahan tidak akan mampu dikuasai tanpa mengetahui cara penggunaan sifir. Kegagalan untuk memahami makna tambah-tolak dan darab-bahagi diperingkat asas pasti mengundang kesukaran untuk menguasai Integers, Indices, Algebra dan sebagainya.

Sebagai contoh :

X + 2 = 5 membawa maksud yang sama dengan 5 – 2 = X

 -2 + 5 membawa maksud yang sama dengan 5 – 2

Dalam contoh berikut, katalah baju T yang berharga RM50 ditawarkan diskaun sebanyak 30%. Bagaimanakah cara terpantas untuk kita mengira harga selepas diskaun?

100% (Harga asal) –  30% (Diskaun) = 70% (Harga selepas Diskaun)

70% x RM50 (harga asal) = RM35-00

Matematik tidak akan mampu dikuasai dengan hanya cara menghafal dan ini adalah faktor ketiga yang menyebabkan ketidakupayaan untuk menguasai Matematik. Budaya menghafal dikalangan pelajar bukan sekadar menghafal sifir, formula bahkan langkah penyelesaian. Memorising in Maths is not like how we memorise any song’s lyric. Lagu kita minat, kita nyanyi hari-hari…tetapi Maths, kita belum tentu minat and one thing for sure, we are not going to sing multiplication table like we did when we sing a song! Budaya menghafal sifir sememangnya dialu-alukan, akan tetapi memahami konsep sifir adalah lebih penting daripada menghafalkan senarai sifir.  Kita ambil contoh :

                                    3 x 15 = 15 + 15 + 15

Secara amnya, sifir dihafal dari senarai nombor 2 hingga 12. Untuk soalan bercorak darab, jika nombor menjadi lebih besar dari 12, maka kaedah lazim digunakan. Yes, this will solve the problem. But how about a number divided by another number that is bigger than 12? Sebagai contohnya, 2678 dibahagi 18 atau 7999 dibahagi 39?

Menghafal tanpa memahami sesuatu konsep sebenar pembelajaran akan menyebabkan pelajar gagal untuk mengingati sesuatu langkah selepas satu-satu peperiksaan penting. Wajar diingati….Learning process is for life, not just something that is confined to clear your exam paper!!!

Faktor penyumbang yang paling utama…MALAS. Malas dalam segala-galanya, malas belajar, malas membuat latihan dan banyak lagi. Belajar bak ibarat melepas batuk ditangga…neither here nor there pun dikategori dalam elemen MALAS. Penyakit ini sememangnya sukar untuk diubati, no teacher and no tutor could find the remedy. Perhaps, kesedaran diri sahaja yang mampu untuk menjadi penawarnya. Menyentuh aspek ini, perkara yang paling memilukan adalah bila seseorang pelajar itu tergolong dalam kelompok mereka yang dianggap bijak-cerdik-cerdas tetapi MALAS. Noteworthy, regardless how smart one could possibly be, failing to practice more in Maths…you are deemed HISTORY and surely a foregone conclusion. Mathematics is about continuous revision and Mathematics demands regular practice…after all, practice makes perfection.

Aspek pengajaran pun tidak terkecuali dalam menyumbang kepada persoalan yang kita bincangkan and probably it could well be a factor as well. Tatacara mengajar wajar mengikuti keadaan semasa, perlu melalui proses perubahan agar ianya lebih efektif, mudah serta relevan. Tatacara kita mungkin boleh mengadaptasikan apa yang diamalkan di negara maju sepertimana yang boleh diperolehi melalui internet…or we could even create and re-develop our own ways of teaching. Say, for instance….

10 – 6 = 4 ; By showing 10 fingers and close the other 6, there you have 4 as your answer

How about 17 – 9 = 8? How do we do the counting when we only have 10 fingers? We could still use our fingers though…just count the smaller number in the ascending order and stop at bigger number. In this case we start with number 9 (without showing your finger) 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 = we have 8 fingers and 8 is the answer!!!

Recently I taught my Add Maths student on the Form 4 Chapter 3 of Additional Mathematics @ Quadratic Function, where the focus was to find the maximum or minimum point. By applying the method shown in the reference book which was obviously applying completing the square method, we got the answer for the max or min point and able to find the axis symmetry at the same time. All the way, there were not less than 6 steps taken before we could even get the answer (no wonder they called it Additional Mathematics)…but as I search through internet, to my biggest disappointment, method shown was so simple, the most it takes pun 3 or 4 steps altogether. They even have their own formula in finding the axis of symmetry.

There you are! Just my 2 cent worth of opinion